تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
1

۳۰ عنوان برنامه در هفته فرهنگی و روز ملی بندرکنگ اجرا می شود

  • کد خبر : 13251
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۱۰
۳۰ عنوان برنامه در هفته فرهنگی و روز ملی بندرکنگ اجرا می شود
هفت مهر آغاز سفر کپ دریانوردان که ماه ها به طول می انجامید.

به گزارش لنگه نیوز، بندر تاریخی کنگ دارای قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال است و بر اساس متون تاریخی، هسته این شهر در طول این دوران پنج بار تغییر مکان داده و آنچه امروز کنگ نامیده می‌شود با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارای بافتی سالم، پویا، سرزنده و ارزشمند بوده و زندگی در آن جریان دارد.

بندر کنگ آنچه بیش از همه به چشم بیاید معماری خانه‌ها و بادگیرهای بلندی است که در نقاط مختلف این شهر دیده می‌شود. مساحت کلی بندر کنگ ۵ کیلومتر مربع است از این مقدار ۵۸ هکتار (که تقریباً یک دوازدهم از مساحت کل شهر را شامل می‌شود) بافت تاریخی است که سال ۱۳۸۱در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات ثبت این بندر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز در حال انجام است.

با توجه به سابقه تاریخی، فرهنگی و گردشگری بندرکنگ، پیشنهاد نام گذاری روزهفتم مهرماه بعنوان روز بندر کنگ در جلسه شورای فرهنگ عمومی داده شد.

هدف از نام گذاری روز بندرکنگ در هفت مهر، آغاز سفر کپ دریانوردان که ماه ها به طول می انجامید که این سفر باعث انتقال اداب رسوم و سبک زندگی دریانوردان در این سفرها بوده است و روزی است که بافت تاریخی بندرکنگ ثبت ملی شده است.

این نامگذاری میتواند بهانه ای باشد تا با برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری و اجتماعی مرتبط با اداب روسوم بندرکنگ، تجلیل از فعالان حوزه گردشگری ودریانوردی و برپایی نمایشگاه های حوزه صنایع دستی و رونق کسب وکارهای سنتی و همچنین پیگیری مراحل ثبت جهانی روز ملی بندر کنگ از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.lengehnews.ir/?p=13251

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.