تاریخ : شنبه, ۳۱ شهریور , ۱۴۰۳ Saturday, 21 September , 2024
3

بندر لنگه‌؛ آلوده‌ترین نقطه از نظر شیوع تب دنگی در کشور!

  • کد خبر : 12978
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
بندر لنگه‌؛ آلوده‌ترین نقطه از نظر شیوع تب دنگی در کشور!
به گزارش لنگه نیوز ، شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید، تنها شهری که آلودگی محلی از طریق پشه آلوده دارد، بندر لنگه است.

بندر لنگه یکی از شهرهای غرب استان هرمزگان در کرانه ساحلی خلیج‌فارس و یکی از بندرهای مهم در جنوب ایران است: «نظارت بر روند توزیع و استقرار پشه از سال ۹۵ در کشور شروع شده؛ یعنی حدود ۸ سال قبل این بیماری به‌دلیل تغییرات آب و هوایی در کشورهای دور و اطراف، شروع به گسترده‌تر شدن شد.

ما هم حدس زدیم که این پشه به زودی وارد کشور می‌شود و مراقبت‌ها را شروع کردیم. در سال ۹۸ اولین مورد پشه در استان هرمزگان شناسایی شد. امسال هم موج بیماران بعد از اپیدمی شدن بیماری در امارات، آغاز و در ایران هم شناسایی شد.»

به گفته عرشی، ایرانی‌هایی که به این کشور رفت‌وآمد داشتند، این بیماری را با خود به ایران آوردند و در استان‌های مختلف پخش شدند. بالاترین مورد بیماری در استان فارس دیده می‌شود.

یعنی از آماری که وزیر بهداشت در روز چهارشنبه اعلام کرد که ۱۴۹ بیمار شناسایی شده‌اند، ۱۳۰ بیمار از امارات آلوده شده بودند، ۱۱ نفر از بندر لنگه و بقیه موارد هم از پاکستان یا کشورهای دیگر بوده است: «بیماری که وارد کشور شد، پشه‌های آئدس که از قبل در جنوب استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر مستقر بودند را آلوده کرد.

اولین آلودگی پشه هم در شهرستان بندرلنگه بود، به همین دلیل این منطقه اولین جایی است که انتقال محلی داشته است.»

براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، وجود بیمار در یک منطقه به معنی انتقال بیماری نیست، چراکه بیمار ممکن است از کشور دیگری آمده باشد اما لزوماً پشه‌های آن منطقه را آلوده نکرده باشد.

به این مناطق، جیرفت در جنوب استان کرمان یا نقاطی از استان فارس، اردبیل و زنجان را هم باید اضافه کرد که ممکن است در مراحل بعدی درگیر این بیماری شوند اما زمان می‌برد. او از اینکه این بیماری در ماه‌های آینده و با وزش بادهای موسمی جنوب شیوع بیشتری یابد، اعلام نگرانی می‌کند؛

به‌طور مشخص از ۱۵ مردادماه به‌بعد در شهرهای جنوبی احتمال شیوع بالاتر بیماری وجود دارد: «در حرارت پایین، موارد انتقال محلی این بیماری بیشتر می‌شود.»

لینک کوتاه : https://www.lengehnews.ir/?p=12978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.