تاریخ : سه شنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۳ Tuesday, 24 September , 2024
7

مرگ تدریجی یک اثر تاریخی به دلیل نبود اعتبار و بارندگی ها چند سال اخیر

  • کد خبر : 10585
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
مرگ تدریجی یک اثر تاریخی به دلیل نبود اعتبار و بارندگی ها چند سال اخیر
به گزارش لنگه نیوز، قلعه تاریخی المرزوقی واقع در بندر مغویه بندرلنگه مربوط به دوره قاجار این ایام در وضعیت اسف باری قرار دارد و اگر به آن توجهی نشود به زودی به طور کامل فرو خواهد ریخت.

به گزارش لنگه نیوز، قلعه تاریخی المرزوقی واقع در بندر مغویه بندرلنگه مربوط به دوره قاجار این ایام در وضعیت اسف باری قرار دارد و اگر به آن توجهی نشود به زودی به طور کامل فرو خواهد ریخت این بنای تاریخی متعلق به شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رئیس «قبیله المرازیق» و حاکم مغویه بود و به «حصن شیخ سلطان المرزوقی» مشهور است.

ساختمان قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده که قدمت حیاط اندرونی از بیرونی بیشتر است . این بنا در دو طبقه و در قسمت‌هایی نیز در سه طبقه ساخته شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی ، یک برج نگهبانی و دو بادگیر می‌باشد . ساخت این بنا در سال ۱۳۲۱ هجری قمری پایان یافته‌ است .

این عمارت که روزگاری زیبا بود یادگار حکمرانان (مرزوقی) از قبیله العجمان است و حالا این بنای خشتی به دلیل بارش های چند سال اخیر و نبود اعتبار برای مرمت نفس هایش به شماره افتاده است.

در همین پیوند سال گذشته معاون میراث فرهنگی استان در گفتگو با رسانه ها بیان داشت : کمترین اعتبار مورد نیاز برای مرمت اضطراری و نجات این بنا که شرایط بسیار نامناسب دارد ۲۰ میلیارد ریال به صورت فوری و درکل ۱۰۰ میلیارد ریال بایدهزینه شود  تا درآینده حسرت از دست رفتن آن را نخوریم،البته پی‌گیری‌های خود را برای تامین اعتبار مورد نیاز برای مرمت این قلعه ادامه می‌دهیم که امیدواریم نتیجه‌ای داشته باشد.

وی در خصوص حفاظت و مرمت قلعه مغویه در شهرستان بندرلنگه تصریح کرد: این بنا در بارندگی‌های گذشته و اخیر آسیب فراوانی دیده است و به دلیل رسیدگی نشدن به آن و اختصاص نیافتن اعتبار برای مرمت دچار  وضعیت بسیار نامناسبی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اظهار داشت: هیچ اعتبار استانی در دو سال گذشته برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی که بایستی آنها را برای نشان دادن تاریخ و هویت تاریخی، هویت معماری و فرهنگی منطقه و هرمزگان حفظ کرد اختصاص نیافته و تلاش‌ها تا کنون بی نتیجه مانده است.

نوروزی یاد آور شد: جنس بناهای تاریخی با طرح‌های عمرانی متفاوت بوده و شاید چنانچه در تامین اعتبار طرح‌های عمرانی تاخیری رخ دهد مساله ای ایجاد نکند اما حتی اگر لحظه‌ای در حفاظت و مرمت آنها تعلل شود خسارت جبران ناپذیری درپی دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://www.lengehnews.ir/?p=10585

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.