تاریخ : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024
2

تولید ماهانه صدها تُن زباله توسط قایق‌های صیادی؛ تهدید جدی برای زیست بوم خلیج فارس

  • کد خبر : 13596
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
تولید ماهانه صدها تُن زباله توسط قایق‌های صیادی؛ تهدید جدی برای زیست بوم خلیج فارس
طبق آمار غیررسمی روزانه حدود پنج هزار قایق صیادی در شهرستان بندرلنگه به صید و صیادی در خلیج فارس مشغول هستند.

به گزارش لنگه نیوز، با یک حساب سرانگشتی می‌شود به این نتیجه رسید که هرقایق حدود ۱۷ بار به منظور صیادی به دریا خواهند رفت که به بیش از ۸۵ هزار سفر در ماه در بندرلنگه برای قایق‌های صیادی می‌شود محاسبه کرد.

در این میان هر قایق در هر سفر حداقل سه کیلوگرم زباله تولید می‌کند که با یک ضرب ساده ماهانه ۲۵۵ تُن زباله توسط قایق‌های صیادی فقط توسط صیادان بندرلنگه تولید می‌شود حالا کافیست این موضوع را به صیادان بنادر دیگر تعمیم دهیم که رقم تولید زباله شاید به هزاران تن در ماه برسد موضوعی که از چشم مسئولین و فعالین محیط زیست مغفول مانده است!

اما نکته قابل توجه این است که متاسفانه بیش از ۹۵ درصد قایق‌های صیادی زباله تولیدی خود را در دریا می‌ریزند و با خودشان به ساحل برنمیگردانند که همین موضوع می‌تواند به شدت برای زیست بوم موجودات دریایی خطری به شدت بزرگ محسوب شود.

بر اساس تخمین کارشناسان در حال حاضر ۵/۵ تریلیون قطعه زباله پلاستیکی در اقیانوس‌ها وجود دارد و بر همین اساس سالانه ۸/۵ میلیون تُن قطعه پلاستیک به دریاها و اقیانوس‌ها ریخته می‌شود.

خالد یکی از صیادان بندرلنگه‌ای در گفتگویی به خبرنگار لنگه نیوز گفت: در هربار صیادی مقدار بسیار زیادی زباله در تورهای صیادی گیر میکند که اگر این موضوع همچنان ادامه داشته باشد در چند سال آینده باید به جای ماهی و میگو زباله از دریا صید کنیم.

این موضوع فقط از طریق فرهنگسازی توسط دستگاهای مسئول مانند شیلات، محیط زیست و تعاونی‌های صیادی قابل حل است که با نصب بنر در بندرگاه‌ها، توزیع کیسه‌های زباله و یا همچنین با صحبت چهره با چهره با صیادان آن‌ها را عواقب خطرناک این موضوع باخبر کنند زیرا این دریای زیبا و همه نعمت‌های موجود آن از گذشتگان به ما به ارث رسیده است و باید ماهم به آیندگان تحویل دهیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://www.lengehnews.ir/?p=13596

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.