به گزارش لنگه نیوز اداره آب و فاضلاب شهرستان بندرلنگه در خصوص قطعی آب در برخی از روستاهای بخش مرکزی و پیرو انتشار مطلبی با عنوان «مشکلات بیآبی در برخی روستاهای بندرلنگه به بیش از دوهفته رسیده است/چرا کسی صدای مردم را نمیشنود» در این رسانه جوابیه ای در همین راستا ارسال کرده است که در ادامه ارائه میشود.
توضیحاتی به شرح ذیل جهت انتشار و تنویر افکار عمومی و مخاطبان محترم آن رسانه حضورتان ارسال میگردد. مقتضی دستور فرمائید توضیحات ارسالی در آن رسانه منتشر شود.
تامین آب روستاهای گزیر، زیارت، چاه عبدالرحمان، بندرمعلم، حمیران، حشم حودو و برکه سفلین از طریق خط انتقال آبرسانی خلیج فارس (خط محرم) صورت میپذیرد.
با توجه به کاهش قابل ملاحظه بارندگی ها، میزان وابستگی روستاها و شهرهای بهرهمند از این خط بخصوص در استانهای دیگر به میزان چشمگیری افزایش یافته است که این موضوع سبب افزایش قابل توجه مصرف آب توسط مشترکین بالادستی این خط گردیده است.
از آنجایی که شهرستان بندرلنگه در انتهای این خط قرار دارد، در چنین مواقعی بیش از سایر مناطق تحت پوشش خط محرم، دچار مشکل افت فشار و کمبود آب میگردد. از طرفی مبدا ارسال آب خط محرم، سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد میباشد و با توجه به فاصله بسیار زیادی که بین مبدا ارسال آب و روستاهای مقصد وجود دارد، در صورت وقوع کوچکترین مشکلی روی این خط (اعم از ترکیدگی لوله، قطعی برق و …) سبب افت فشار جدی و قطعی چند روزه آب در روستاهای انتهای این خط خواهد شد.
شایان ذکر است، سایر استانهایی که از این خط بهرهمند هستند نیز اخیرا بدلیل کاهش منابع آبهای سطحی و زیرزمینی، با مشکلات مشابهی روبرو شده اند.
در همین راستا برای تامین نیاز آبی، اقدامات و پیگیریهای مثبتی بمنظور افزایش سهمیه تخصیصی و دبی آب ارسالی صورت پدیرفته است.
از طرفی با توجه به پروژههای در دست اقدام و همچنین برنامه ریزیهای انجام شده از جمله بهره برداری از آب شیرین کن مجتمع حمیران، شاهد رفع کامل مشکلات تامین آب این روستاها طی ماههای آتی خواهیم بود.
شایان ذکر است، طی این مدت، خدمترسانی به روستاهای گزیر، زیارت، بندرمعلم و حمیران از طریق آبرسانی سیار صورت پذیرفته و همچنان نیز در حال انجام است.
در خصوص روستای سایه خوش نیز همانگونه که همگان مستحضر هستند، زلزله سهمگین سال گذشته سبب تخریب گسترده منازل در تعدادی از روستاهای بخش مهران از جمله روستای فوق الذکر شد.
با توجه به تعداد بسیار بالای خانههای آسیب دیده، بازسازی و ساخت هر یک از این منازل نیازمند حجم زیادی از آب میباشد و شرکت آبفا نیز تا کنون نهایت همکاری را در این زمینه با مردم و همچنین بنیاد مسکن به عنوان متولی ساخت این خانهها داشته است.
تامین آب سایه خوش و سایر روستاهای زلزله زده از طریق آب شیرین کن صورت میپذیرد و ظرفیت تولیدی این آب شیرین کنها نیز مقداری مشخص و متناسب با مصارف ضروری روزمره مردم (آشامیدن، پخت و پز، استحمام و…) می باشد.
اما از آنجایی که بیش از یک ماه از ترک روستای سایه خوش توسط تانکرهای بنیاد مسکن میگذرد، پیمانکاران از آب موجود در مخازن مردم که از شبکه توزیع یا تانکرهای آبرسانی شرکت آبفا تامین شده جهت ساخت و ساز منازل استفاده میکنند و این موضوع در کنار افزایش شدید مصرف آب بدلیل گرمای هوا، سبب آن شده که ذخیره آب مورد نیاز مردم به سرعت تمام شده و نهایتا فشار مضاعفی به شرکت آبفا جهت تامین آب شرب مردم وارد گردد.
استفاده گسترده مردم از پمپهای آب و نصب مستقیم به کنتور و شبکه آب نیز یکی دیگر از عوامل
اصلی مشکلات بوجود آمده میباشد.
ذکر این نکته الزامی است که شرکت آبفا از زمان وقوع زلزله سال گذشته تا کنون، هم از طریق شبکه توزیع و هم از طریق تانکرها بصورت پیوسته در حال آبرسانی به روستای سایه خوش میباشد. بگونهای که میزان آبرسانی سیار به مردم این روستا در نوع خود کم نظیر و به نوعی رکورد محسوب میشود.
در پایان ضمن پوزش از مردم شریف ساکن در این روستاها بدلیل مشکلات بوجود آمده و تشکر از همراهی و صبوری مثال زدنی مشترکین، از عموم مردم شریف شهرستان تقاضا میشود با توجه به اینکه روزهای سختی از نظر تامین آب و شرایط دمایی در انتظار اکثر مناطق کشور میباشد، نسبت به صرفه جویی و مصرف بهینه آب اقدام نمایند تا ماههای گرم پیش رو با حداقل مشکلات سپری شود.
همچنین مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با شماره تلفن ۱۲۲ پاسخگوی سوالات و وضعیت آب و همچنین دریافت گزارش شکستگی خطوط در ۲۴ ساعت شبانه روز است.
انتهای پیام/